frågor angående valet

Hur gick valet?

Valet gick inte som jag trodde. Trodde att socialdemokraterna skulle vinna, men så blev det dock.

moderaterna vann med 49,3%. Socialdemokraterna låt där under med 43,6% röster.

Men för mig spelar det inte så stor roll.

BlockProcent av rösterna+/- procent*Prel. mandat+/- mandat*

* Förändringar sedan valet 2006

SMPV 43,6 % -2,5 % 157 -14
MFPCKD 49,3 %


Varför gick det så? Vad säger tidningarna? Vad tror du det beror på?

Jag tror det beror på många nya väljare, som valde sverigedemokraterna. Där för tror jag det gick som det gick.

 


Vad innebär det att ett parti får en vågmästarroll?

Det är en väldigt betydelsefull roll, kan nästan bestäma vad som ska hända här näst.

Nu är det Sverigedemokraterna som fått den rollen. Det är jäkligt bra för dom med så mycket makt, och så mycket att säga till om. Men mindre bra för dom andra som står emellan.

 

 

 

 

Röster procent per parti?

V - 5,6%

S - 30,8 %

MP - 7,2%

C - 6,6%

FP - 7,1%

KD - 5,6%

F - 30,0%

SD - 7,2%

ÖVRIGA - 1,4%

 

 

Hur fördelas mandaten i riksdagen?

Dom partierna som fått flest antal röster, fördelas mandaten av Valmyndigheterna.

 

 

 

Hur tror du att det gick i skolvalet? Varför?

Jag tror att socialdemokraterna fick mest röster här på skiljeboskolan iaf. Alla gick runt och snacka om dom, hörde inget annat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0